I Danmark er der rift om forbrugernes opmærksomhed for landets vinsælgere. Det skyldes måske, at Danmark har cirka 1.600 vinimportører og at op til 80% af al vin sælges via de tre store supermarkedskæder Coop, Dansk Supermarked og Super Gros. Derfor er vi stakkels vinsælgere nødt til at tænke kreativt, hvis vi vil gøre os håb om at sælge noget vin.
Konsekvensen er, at der råbes højere og højere og at tonen bliver mere og mere skinger og usaglig. Det handler mere om, hvor meget man som forbruger kan spare end hvor meget man egentlig får for sine penge. Spørg dig selv, om en vin med en listepris på 100 kr. smager dårligere end en vin med en listepris på 200 kr., som sælges på tilbud til 100 kr? Min tese er, at vi som forbrugere er blevet alt for slemme til at prioritere BESPARELSE over REEL VÆRDI.
En afledt effekt er, at vinsælgerne begynder at smøre tykt på og tale deres vine så højt op at de bedre kan forsvare de kunstige(?) førpriser og overbevise forbrugerne om, at de virkelig gør et kup. Der sendes tilbudsmails i en lind strøm fyldt med udråbstegn, versaler, rød tekst og gule labels. Dette krydres så med anmeldelser og pointregn fra diverse (til tider obskure) kilder og vupti “I’ve got an offer you can’t refuse.”
Det som gør mig rigtig ærgerlig, er imidlertid de idiotiske koncepter, som konstant bruges til at retfærddiggøre tilbuddene og til at få vinene til at se ud som om, at de er mere værd end tilbudsprisen. Ikke alene er disse beskrivelser meningsløse i sig selv, men hvad værre er, at de udvander de kvalitetsbegreber og specifikke områder, som salgsgassen går ud over. Hvis det bedste du har at sige om din vin fra Rumænien er, at den er lavet på de samme druer, som man bruger i Bourgogne, så vil jeg mene, at der er noget galt. Og nej – det hjælper ikke, at du bruger anførselstegn…
14 eksempler på patetiske beskrivelser af vine
- Australsk Côte Rôtie (Theis Vine om en australsk Shiraz)
- Bordeaux i forklædning (Theis Vine om en italiensk Toscana Rosso)
- Bourgogne-dræber fra Fin del Mundu (Philipson Wine om en Pinot Noir fra Argentina)
- Champagnedræberen (Bichel Vine om en Vin mousseaux fra Limoux)
- ‘Chateau Latour’ i Rhône (Theis Vine om en Côtes du Rhône vin uden yderligere forklaring om slægtsskabet)
- Chilensk Bourgognedræber (Philipson Wine om en Pinot Noir fra Chile)
- Få hundrede meter fra Peter Sissecks berømte “Pingus”-marker i Ribera del Duero eller “dyrket kun et stenkast fra Pingus-vinenes marker” (Vinpalle om en Ribera del Duera vin Zumaya-vingården og en Ribera del Duero fra Bodegas Asenjo & Manso)
- Mini-Barolo, Mini-Brunello og Mini-Amarone (Philipson Wine om en Langhe vin, en Rosso di Montepulciano og en rødvin fra Veneto).
- Monumental Merlot med 98 point til verdens laveste pris (Vivino om en Merlot fra Toscana)
- Pinot Noir fra Draculas hjemegn (…) lavet på samme druer som Bourgogne-rødvine (Philipson Wine om vin fra Transsylvanien i Rumænien)
- “Pomerol” fra Toscana (Supervin om en italiensk vin lavet på Merlot og Sangiovese)
- Portugisisk “Bourgogne” (Vinpalle om rødvin fra Portugal lavet på Touriga Nacional, Syrah og Aragonez)
- Toscansk “Ripasso” (Vinpalle om en Sangiovese di Toscana)
- Vurderet til at burde koste hele 89 kr. (Philipson Wine om en Rhone-vin til 40 kr.).
Blandt sælgere joker man ofte med, at “selling is lying,” men skal vi ikke lige allesammen blive enige om at hæve barren? Det ville klæde os og jeg tror ærlig talt også, at det ville hjælpe vores medborgere til at få bedre vinoplevelser.
PS: Og skal vi ikke også snart droppe de falske førpriser?
PPS: Findes der vine som IKKE har fået 90+ point af Luca Maroni?
Sagligt og meget fint beskrevet, det er vi mange der har tænk på i flere år
Lige mine ord, Peter. Har desværre ikke set dit indlæg før nu (august 2017) men det er stadig super aktuelt.
Har for kort tid siden fået oplyst at den kære Luca Maroni forlanger ca. 35000 kr. for at anmelde et vinhus og dets vine (den oplysning kommer fra vinbonden selv). Til gengæld bliver anmeldelserne så lagt op på hans forskellige platforme. Så først forlanger man en betydelig betaling hvorefter man giver en vin 86 point? Så kommer vinbonden jo naturligvis tilbage til næste år og beder om en tur mere….. Det er så useriøst at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal sige. Men han citeres så flittigt rundt om i den danske vinbranche at jeg krummer tær.
Og “før priser”. Don’t get me started.
Får lyst til at føje Andrup Vin og Vild med Vin til listen over importøre som som stikker helt af når de lader superlativerne regne ned over deres egne vine, men din liste er nu meget fyldestgørende også…